Қият

Өзгенің руын сұрағанды жақсы көремін. Алайда, біреу менің руымды сұрамай-ақ қойса екен деймін де тұрам. Себебі, оның арты көп сөзге ұласады. Жоқ, білетіндер де бар. Дегенмен, басым көпшілігі «А, естімеппін, қайдан тарайсыңдар» деп сұрақтың астына алады.

Сонымен, менің руым — Қият. Естімедіңіз бе? Жоғарыда айтқанымдай, сіз жалғыз емессіз. Қолданыстағы тарихтың көзімен қарасақ, қияттар — моңғолдар. Алайда, қазіргі моңғолдар арасында мұндай ру жоқ. Қияттарды қазақтардың, өзбектің, қарақалпақ пен татардың арасынан кездестіруге болады. Башқұрлардың елінде аттас өзен-көлдер де бар. Соған қарағанда түрік болсақ керек. Байқап отырсыз, бұл әлгі Шыңғыс хан моңғол, әлде түрік деген бітпес дауды қоздыра түсетін тұжырым. Сондықтан, аса көп тоқталмай-ақ қояйын.

Жалпы айтпағым, руды білгеннің артықтығы жоқ. Кімсің, қайдан келесің, қайда барасың, қызық қой, шынымен. Мысалға, Ақтөбеде қият руынан әрі кетсе 200 түтін бар. Бәрі де бір замандарда осы елге тұрақтап қалған Бейсен деген шалдан тараған ұрпақ. Сондықтан, арада қанша ата өтсе де қыз алыспайды. Соңғы он жылдың шамасында қияттардың Шымкент маңында, Қазалы мен Аралда, Өзбекстанда өте көп екенін білдік. Таныстық та.

Басқа да рулардағы секілді, әркімнің өз шежіресі бар. Кейбір ағаларымның «империялық амбицияларын» да көріп, миығымнан күліп қоямын. Хош, не керек, кімсің деген сұрақтарға жауап болсын деп және артымдағы іні-қарындастарым білсін деп, кішкентай ғана ролик жасадым. Енді қарап отырсам, қазақтың әр руы туралы шағын фильмдер түсіріп шығуға болады екен. Ақпарат үшін ғана.

Назарыңызға ұсынылып отырған ролик, үйдегі құрал-жабдықтың көмегімен ғана жасалды. Сондықтан кәсіби тележурналистің істегені мынау ма деп сөкпеңіз. Әй, қойш, сөккіңіз келсе — еркіңіз. Ролик өзіме ұнап отыр.



Қият атауының шығуына қатысты қызықты аңыз бар. Қият Домбауыл мергеннің туған баласы емес. Өзі мерген, өзі батыр, өзі әнші болған Домбауыл баласыз өткен екен. Күндердің күнінде бір досымен өзен жағасында балық аулап отырғанда, ағыс әкеле жатқан ағаш сандықты көреді. Досы екеуі оны жағаға алып шықпақ болады. Мерген Домбауыл жебені қиялай атып, сандықты жағаға тірейді. Ашса, ішінде ер бала жатыр екен. Мұны тәңірдің сиы деп түсінген Домбауыл, қиялап атқанына орай, Қияат (Қият) деп ат қойып, баланы бауырына басыпты.

Қиял жүйрік қой. Мына аңыздың негізінде ойша талай рет көркем фильм де түсіріп тастадым. Шындап келгенде, мұндай аңыздар қазақтың әр руында бар екені ақиқат. Білетініңіз болса — бөлісе отырыңыз.
Бөлісу:

45 пікір

zholantai
Өзгенің руын сұрағанды жақсы көремін. Алайда, біреу менің руымды сұрамай-ақ қойса екен деймін де тұрам.
"Өзгенің есімін сұрағанды жақсы көремін, бірақ біреу менің атымды сұрамай-ақ қойса екен деймін де тұрамын" дегендей естілед екен, :):)
qonyrbai
Иә, кезінде қазақта адамның есімі болған оқиғаға байланысты қойылатын еді. Атам да айтып отыратын оқиғаларын.
bake
Айт кезінде ауылға ат келеді, атқа шүберекке оралған бала байланыпты. Сол баладан біздің ру тарайды екен… Бірде нағашым. -Туысың табылды, -деп сүйінші сұрады. Ауылға Семейден жаңа тұрғын көшіп келген болатын. Нағашым зират басына барса сол адам әжемнің зиратынан қалған дінгекке қолын тигізіп жылап тұрғанын байқайды. Сонда осы зиратта әкесінің анасының туысқаны жатқанын айтады.
ken
"Қазіргі моңғолдарда қият деген ру жоқ, ал түркі халықтарында бар. Сондақтан Ш.хан — біздікі"
Есесіне қазіргі қазақтарда бөржигийн деген ру жоқ, ал моңғолдарда бар. Сондықтан…
8-}
Janasil
Мәке қандай прог?
Marco
Адобе премьер про мен афтер эффект
Ispek92
Қаншалықты меңгердіңіз?
SaryQazaQ
Қият қай жүзге жатады сонда?
Marco
Жүзге жатпайды
ken
Қият деген ең ірі рудың/тайпаның атауы ма? Егер солай болса, өзара руларға/тармақтарға бөліне ме? Қандай?
Marco
Ақтөбедегілері бір шалдың балалары. Ол сонда жалғыз келіп, тұрақтап қалған. Одан үш бала туады Қарауыл, Таушық, Нәдір. Ақтөбедегілер осылай бөлінеді. Алайда, қарақалпақтағы қияттардың тармағы көп екен. Біреуімен танысқаным, сондай айтқаны. Оңтүстіктегілер де үшке бөлінеді екен. Атаулары есімде жоқ.
ken
Қарақалпақтағы қияттар қоңыраттың бір тармағы сияқты. Бұрыннан солардың құрамында болған ба, әлде кейін қосылып кеткен бе, ол жағы анық емес.
1817 жыл бойынша Қырымдағы елді-мекендер атауларында кездеседі екен — Кәрі қият, Қият ақтачи, Қият сарай, Қият сырче — карта
Marco
Қырымның билеушісі Мамай да қияттан ғой.
SaryQazaQ
Жүзге жатпайтын тек қожа мен төрелер шығар десем
ademi_alem
Естуім бойынша, жүзге жатпайтын отыз екі ру бар. Менің руым шалақазақ.
Marco
Астапырбудда, шын ба? Руыңда айтам. Әлгі, әзілдеп айтамыз ғой, жаңа ру бар шалақазақ деген деп. Сонда шынымен сондай ру бар болғаны ма? Ал, тарқата отыр, қайдан шығады бұл ру?
ademi_alem
Патша үкіметінің қазақ жерін отарлау кезінде Қазақстанға жер аударылып келген татарлардың бірі — Бурхан. Ол қазақтың қызын алып, Шамшиден, Келемеден, Шарапиден деген үш ұлды болады. Бірінші ұлынан біз тараймыз, екінші ұлының ұрпағы Қарағандыда бар деп естідім. Ал үшінші ұлы дін жолында болған адам екен. Отбасы құрмаған екен. Сонда жеті атам Қахарман — Долатай (Дәулетбай) — Ыбырай — Шамшиден — Бурхан — Нахшабиден — Нураддин — Насреддин деп кете береді. Түсінгеніңіздей, шалақазақ руы деген атау қазақ пен қырғыздың "қосындысынан" пайда болған.
ademi_alem
шалақазақ руы деген атау қазақ пен қырғыздың
кудым ))))))))) қазақ пен татардың
Marco
Е бәсе… Кішкентай шатастырып жіберген шығар)))
Marco
Қият, төре, қожа, төлеңгіт, шалақазақ, қырғыз, сунақ менің білетіндерім осымен біткен сияқты.
Gastarbaiter
Ролик өзіме ұнап отыр.

маған ролик ұнап отыр. Фондағы музыка мен дикция құдды Цивилизация ойыныныда бір артефакт тауып алғанда ашылатын ролик сияқты әсер қалдырды. Просто и со вкусом. дейтін бе еді.
Marco
Фондағы музыка Ханс Зимлердікі ғо, хуле)))
zholantai
қай фильмнен еді? тым таныс
Marco
Гладиатордың неосновной тректерінің бірі сияқты.
ken
Ия. Мен Гладиаторды сол кины түсірілгеннен соң бірнеше жылдан кейін барып көргенмін.
Бірде Гладиаторды көріп отырсам, Беркуттың «Күн мен ай» дейтін өлеңіндегі әуен ойнап жатыр. Сөйтсем кинодан алынған екен.
Gastarbaiter
Е-е-е, бөрі! Айттым ғой «талғам» деп.
NurzhanKairatuly
Қожа барма
MERmukhanov
Қожа Жанарды құызғанып, Жантаспен төбелесуге кетті
zholantai
түсінбейм, бұ ролик қаншалық қарапайым көрінгенімен соншалықты әсерлі, не сыры бар, а?
Marco
Рахмет, музыкасы шығар деп ойлаймын. Болмаса, ана рулардың таңбаларын көрсеткен жерде, сенің де руың көрініп қалған шығар)))
zholantai
руым көрініп қалғанынан емес, менің руым көрініп қалғанын осы қазір жылдамдығын 0,25-ке қойып барып, көрдім.
тек музыкасы мен дауыс деп те ойламаймын, ну бірдеңесі бар,
zholantai
өнерден хабары жоқ адам бір картинаға қарап, не музыка тыңдағанда өзіне әсер алса, неліктен әсер еткенін түсіндіре алмағанда "әйтеуір бірдеңесі бар" дейд го, сондай күйдемін әйтеуір
Marco
Менің нағашыларым Шөмекей деген ел. Біреу Әлімнің баласы дейді, біреу інісі дейді, но не суть. Қызығы мынау: Шөмекейдің ұраны «Дөйт». Бұл Дөйт те кісі аты. Шөмекейдің жаужүрек інісі екен. Артында ұрпақ қалдыруға үлгермей кезекті бір соғыстың кезінде қайтыс болған. Сонда Шөмекей өзінен тараған төрт балаға аманат қалдырған екен, "Ұрандарың «Дөйт» болсын" деп. Қандай керемет, иә. Осындай аңыздарды шығарса ғой, шіркін.
zholantai
ал біздің ру "Қарабура" екен, араға жыл салып Созақта Қарабураға арнап ас беріп тұрады, ал мен Қарабураның кім болғанын, оған қатысты аңыздарды білмеймін, мүлдем, бұ дұрыс емес екенін білемін, Қарабура туралы біліп-ақ алайыншы дейм, бірақ құнттамаймын, кейде адамдар арасында отырғанда ру туралы әңгіме қозғалса үнсіз қаламын, әңгімеге араласа алмаймын, сосын Шымкентте ру сұрау деген дүние бар ғо, журналистік етіп жүрген соң, кейде руымды сұрайтын, өз руын айтатын адамдар кездеседі, руымды естісе менің руым туралы білетінін айтады, өз руы туралы да ұзынсонар таныстыру жасайды, ал мен шәйнек болып тұрамын, жаман екен бұл темадан мақұрым болған да
zholantai
әне, айтып ауыз жаппай,
ал біздің ру "Қарабура" екен,
деп отырм, біздің ұран дегенім ғо
мында түзету де істемей қалыпты, өйстед енді
Marco
Тама емессің бе?
zholantai
иә,
"Қарабура" ұраны тек Тамада ғана бар шығар,
Marco
Еее, по идее Кіші жүздің ұлы екенсің ғой)
zholantai
иә, по идее сондаймын :)
bazuka
ия мен «Дөйт» деген сөзді жақсы көрем, жиі айтам). Шөмекейді Әлімге қосып жатады, бірақ әкемнің айтуы бойынша бөлек. Ел аузында Шөмекей батыр туралы біраз аңыздар бар. Әлім, Шөмен бір туған деген сөзде бар.
MickThatsMyNick
Қият — Шыңғыс ханның туған руы. Аңыз бен шежіре бойынша, қият атауының түп төркіні — бағзыдағы қасап қырғыннан аман шығып, Ергене-қоңға жеткен екі жігіттің бірі Қиян есіміне барып тіреледі. Қиян сөзінің мағынасы — таудан құлаған сел, ағыны қатты, буырқанған, үлкен, күшті тасқын деп ұғындырады парсы ғалымы Рәшид-әд-Дин. Бұл — дәл осы қалпында қазақ тілінде, Алтайдан Атырауға дейін — батыста да, шығыста да қолданыста бар сөз, мәнісі — таудан аққан сел және екпінді, қуатты демек: қиян жүрді, қиян соқты немесе қиян жүйрік, қиян мықты. Екі тарамның түйіні біреу-ақ: екпінді, ағынды, қуатты, пәрменді, қарқынды. Қият — "қиян" сөзінің жиынтық нұсқасы.
Әуелде Ергене-қоңнан шыққан бүкіл Қиян әулеті, оның ішінде Бөрте-Шене тұқымы түгелдей қият атанады. Алайда, Добұн-Баян-Алан-Құбадан соңғы заманда ел өсіп-өніп, көбейіп, әрбір ата жаңа есіммен жаңа, дербес руға айналады. Қият ныспысы көмескіленіп, есептен шыға бастайды. Ақыры, Боданшардың жетінші ұрпағы Қабұл хан кезінде қият атауы қайтадан жаңғырыпты. Қияттардың көпшілік бөлігі осы Қабұл ханнан тарайды дейді Рәшид-әд-Дин.

Шыңғыс хан романынан үзінді. Мұхтар Мағауин.

Өзімнен: Жалпы арамызда моңғолымыз да, татарымыз да, башқұрымыз мен арабымыз да бар. Бірақ бәріміз де қазақпыз. Заңдары бөлек штаттарымыздың жоқтығын санамағанда, америкалық секілді ұлт қалыптастыру жүйесі жағынан олардан айырмашылығымыз кемде кем. Сондағы діннен де еш кем түспейтін тілді айтам да.)
MickThatsMyNick
Әлім-Шекті-Шүренненмін. Туыстарды санамағанда, руластарға көзқарасым кәдімгі. Тіпті түсінбей жатамыз бір-бірімізді.) Трайбализмге өз басым қарсымын. Беріш Махамбет әскеріне шүрендердің көбі енген екен. Және қазіргі Темір ауданындағы "қалмаққырылған" -да да көбі соғысып ажал құшқан.