Абайдың қара сөздері - III сөз

Қазақтың бірінің біріне қаскүнем болмағының, бірінің тілеуін бірі тілеспейтұғынының, рас сөзі аз болатұғынының, қызметке таласқыш болатұғынының, өздерінің жалқау болатұғынының себебі не? Һәмма ғаламға белгілі данышпандар әлдеқашан байқаған: әрбір жалқау кісі қорқақ, қайратсыз тартады; әрбір қайратсыз қорқақ, мақтаншақ келеді; әрбір мақтаншақ қорқақ, ақылсыз, надан келеді; әрбір ақылсыз надан, арсыз келеді; әрбір арсыз жалқаудан сұрамсақ, өзі тойымсыз, өнерсіз, ешкімге достығы жоқ жандар шығады.
Мұның бәрі төрт аяқты малды көбейтеміннен басқа ойының жоқтығынан, өзге егін, сауда, өнер, ғылым — солар секілді нәрселерге салынса, бұлай болмас еді. Әрбір мал іздеген малым көп болса, өзімдікі де, балаларым да малды болса екен дейді. Ол мал көбейсе, малшыларға бақтырмақ, өздері етке, қымызға тойып, сұлуды жайлап, жүйрікті байлап отырмақ. Қыстауы тарлық қылса, арызы жеткендік, сыйы өткендік, байлық қызметінен біреудің қыстауын сатып алмақ, ептеп алмақ, тартып алмақ. Ол қыстауынан айырылған және біреуге тиіспек, я болмаса орынсыздығынан елден кетпек — әр қазақтың ойы осы.
Осылар біріне бірі достық ойлай ала ма? Кедей көп болса, ақысы кем болар еді, малдан айырылғандар көбейсе, қыстауы босар еді деп, мен ананы кедей болса екен деп, ол мені кедей болса екен деп, әуелде ішімізбен қас сағындық. Әрі-беріден соң сыртымызға шықты, жауластық, дауластық, партияластық. Осындай қастарға сөзім өтімді болсын және де ептеп мал жиюға күшім жетімді болсын деп, қызметке болыстық, билікке таластық. Сонан соң не момынның баласы бөтен жаққа шығып, еңбек қылып, мал іздемейді, егін, сауданың керегі жоқ болады. Өз басын өзі осындай таласпенен кісі көбейтеміз деп партия жиғандардың бүгін біреуіне, ертең біреуіне кезекпен сатады да жүреді. Ұрылар тыйылмайды. Ел тыныш болса, оның ұрлығын ешкім сүйемес еді. Ел екі жар болған соң, кім ант ішіп ақтап, арамдығын жақтап, сүйеймін десе, соған жақ болып сүйеніп, бұрынғыдан ұрлығын әлденеше есе асырады.
Елдегі жақсы адамдардың бәрінің үстінен бекер, өтірік «шапты, талады» деген әртүрлі уголовный іс көрсетіп, арыз береді. Оған дознание — тергеу шығарады. Өтірік көрмегенін көрдім деуші куәлар да әлдеқашан дайындап қойылған, бағанағы жақсы адам сайлауға жарамасы үшін. Ол адам басын құтқармақ үшін жамандарға жалынса, оның да адамдығының кеткені, егер жалынбаса, тергеулі, сотты адам болып, ешбір қызметке жарамай, басы қатерге түсіп өткені. Ол болыс болғандар өзі қулық, арамдықпенен болыстыққа жеткен соң, момынды қадірлемейді, өзіндей арам, қуларды қадірлейді, өзіме дос болып, жәрдемі тиеді деп, егер қас болса, бір түрлі өзіме де залал жасауға қолынан келеді деп.
Осы күнде қазақ ішінде «ісі білмес, кісі білер» деген мақал шықты. Оның мәнісі: «ісіңнің түзулігінен жетпессің, кісіңнің амалшы, айлалылығынан жетерсің» деген сөз. Үш жылға болыс сайланады. Әуелгі жылы «Сені біз сайламадық па?» деп елдің бұлданғандығымен күні өтеді. Екінші жылы кандидатпенен аңдысып күні өтеді. Үшінші жылы сайлауға жақындап қалып, тағы болыс болып қалуға болар ма екен деп күні өтеді. Енді несі қалды? Осы қазақ халқының осындай бұзықшылыққа тартып, жылдан жылға төмендеп бара жатқанын көрген соң, менің ойыма келеді: Халықтың болыстыққа сайлаймын деген кісісі пәлен қадәрлі орысша образование алған кісі болсын. Егер де орталарында ондай кісісі жоқ болса, яки бар болса да сайламаса, уезный начальник пенен военный губернатордың назначениесімен болады десе, бұл халыққа бек пайдалы болар еді. Оның себебі: әуелі — қызметқұмар қазақ балаларына образование беруге ол да — пайдалы іс, екінші — назначениемен болған болыстар халыққа міндетті болмас еді, ұлықтарға міндетті болар еді.
Уә және назначение қылғанда тергеуі, сұрауы барлығына қарамаса, өтірік арыз берушілер азаяр еді, бәлки жоғалар еді. Уә және әрбір болыс елде старшина басы бір би сайланғандық, бұл халыққа көп залал болғандығы көрініп, сыналып білінді. Бұл билік деген біздің қазақ ішінде әрбір сайланған кісінің қолынан келмейді. Бұған бұрынғы «Қасым ханның қасқа жолын, Есім ханның ескі жолын», Әз Тәуке ханның Күлтөбенің басындағы күнде кеңес болғанда «Жеті жарғысын» білмек керек. Әм, ол ескі сөздердің қайсысы заман өзгергендікпенен ескіріп, бұл жаңа заманға келіспейтұғын болса, оның орнына татымды толық билік шығарып, төлеу саларға жарарлық кісі болса керек еді, ондай кісі аз, яки тіпті жоқ.
Бұрынғы қазақ жайын жақсы білген адамдар айтыпты: «Би екеу болса, дау төртеу болады» деп. Оның мәнісі — тақ болмаса, жұп билер таласып, дау көбейте береді дегенмен айтылған сөз. Өйтіп би көбейткенше, әрбір болыс елден толымды-білімді үш-ақ кісі билікке жыл кесілмей сайланса, олар түссе, жаманшылығы әшкере білінгендікпенен түссе, әйтпесе түспесе. Ол билерге даугер адамдар қалмай, екеуі екі кісіні билікке таңдап алып, үстіне біреуді посредникке сайлап алып, біте берсе; егер оған да ынтымақтаса алмаса, бағанағы үш бидің біреуін алып, яки жеребемен сайлап алып жүгінсе, сонда дау ұзамай, бітім болар еді.
Бөлісу:

26 пікір

KILYZAMAN
Осы сөзі(не деген ұзын сөз) нені меңзейді?…
Орысша теминдермен кестеленгені қызық екен, десте-десте ойлардың :-(
PiaoLiang
Мен бұл сөзді оқыған кезде Мұхтар Әуезовтың «Абай жолы» романында жазылған бірнеше жағдайларды көз алдыма елестеттім, құдды бір Абай жолынын бір бөлімдерін қайтып оқып шыққандай болдым. Әсіресе, Абайдың болыс болған кезін, сосын билердің өз ара болған жерге таластары есіме түсті.
PiaoLiang
Содан:-)))) Мұхтар Әуезов осы Абайдың қара сөздерін негіз қыла отырып та, роман сюжетін өрбіткен шығар? қанша дегенмен романдағы кейпкерлердің көбісі ойдан шығарылған емес пе?
KILYZAMAN
Қазақы кілем тоқуға орыс жіптерін(терминдерін) қолданғаны қызық…
Aramza
пияуляң бұлай копипаст жасағанша, осы қара сөз туралы өз пікіріңді жазғаның әлде қайда өтімді болар ма еді.
KILYZAMAN
Пікір тудыру үшін, себеп-салдарды тудыру керек емес пе?
Aramza
шыққан себеп-салдардан пікір туса да жаман емес
KILYZAMAN
шыққан себеп-салдардан пікір туса да жаман емес
— түсінгенге осының өзі пікір ;-)
Aramza
Өреңіз жетпей қалдыма? Кеше салыңызшы ақымақ бауырыңызды
Сыпайыболағалуымдысс…
KILYZAMAN
Кеше салыңызшы ақымақ бауырыңызды
— ішің білсін әгуай деп мүңсіп отыратын бауырымнан гөрі даусын шығарып осыратын бауырымды тәуір көрем ;-)
Aramza
Бауыр болып жарылқамай-ақ қояйын, Жарылқайтын бауырларыңыз толып асатын шығар.
Әр қазағым жалғызым, қимайм сонда да сізді әкесс…
KILYZAMAN
Қаттырақ осырдың… Оданда қаттыраққа шамаң барма?
Aramza
Осырта осырта көтеншегімді айналдырмақпысың?
KILYZAMAN
Онда қойа сал… Күшенбе! Барымызды бағалайық. Көшіріп әкелгенге сын айтып қайтеміз, әркім не жасаса да Қазағымыз үшін жасайтын шығар ;-)
PiaoLiang
Маскара… не болып кетті мына жер… ағатайлар деймін ба, жок бауырлар ма, Абай сөзін «копипаст» жасағаным… сіздердің осы сөзге қатысты пікірлеріңізді есту еді… ал мынау не болып кетті?...қойыңыздаршы, өтініш....әй, қазақтың жігіттері-ай деп қынжылып отырмын (
KILYZAMAN
Пікірдің бәрі Абай атамыздың қара сөздеріне үн-түнсіз берілетін пітір десең қателескенің…
«копипаст»
— Мен айттым дегеніңе сенген күніміз — заманның ақыры болатын шығар, өткені жоқтың жалғасы болушы ма еді?
PiaoLiang
копипаст деген не?
KILYZAMAN
Түпнұсқасын өзгертпей көшіру…
PiaoLiang
пікірімді негізі жазып жаткан сияктымын… негізі шын мәнінде сөзді талдап та қарағым келеді… тек жұмыста отырғандықтан… көңілім әр нарсеге бөлініп… ойымды жинастыра алмай отырмын… сіз өзіңіз жазғыныз келмей ма?.. жазыңызшы, өтініш… мен қызыға кызыға оқимын…
Aramza
мен де ми жоқ, ақылдан жұрдаймын
PiaoLiang
:-((( өкінішті-ақ。。。。
Aramza
қайғырма, көңілімді жібіте алмайсың бәрібір
Aizhantabyn
біреулер маған тілің шұбар дид ау)))
Janasil
Әр бөлімін бөліп — бөліп салып тұрсаңыз жақсы болатын еді.
satibaldi
Құрыған сөз. Ас бөлмедегі әңгімелер сияқты.